کد مطلب:300688 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

فاطمه در ارتباط با علی


او همسر بزرگترین مرد تاریخ است. ولی دارای آن چنان قدرت روحی است كه او را تحمل می كند. پشتوانه زندگی اوست، همراز اوست، مورد مشورت اوست، همگام اوست، همپرواز با اوست، مدافع شأن و مقام و حیثیت اوست. به هنگام رزم علی، او لباس جنگیش را می آورد. پس از جهاد علی او شمشیرش را می شوید و از خون پاك می كند، زمانی كه علی از رنجها و شكنجه ها به ستوه می آید، او پناه و تسلیتش می دهد موقعی كه امام برای اثبات حقانیت خود در امر اولویت به خلافت محاجّه می كند، او را به شهادت می طلبد و فاطمه برای اثبات اینكه حق با كیست، به در خانه صحابه می رود، اعلام حق می كند، شهادت می دهد و برمی گردد.

او در همه امور با علی همگام است. در شهادی ها، در غم ها، در نگرانی ها، در فقرها، در محرومیت ها، در تحمل رنج ها، به گونه ای كه او را نیز می توان مجاهدی در راه خدا خواند، مجاهدی سخت كوش، پر تلاش و با هدف، او هرگز در این تحمل رنج ها، و ناگواری ها آه و ناله سر نداد، اظهار لنگی نكرد، از حركت و تلاش بازنایستاد.

او در حد خود سعی می كرد ذهن ها را متوجه حقایق و جریاناتی كند كه پدید آمده و در آن، حقی ابدی و حتمی توسط امت اسلامی از میان رفته است. زنان مهاجر و انصار را در محفلی جمع كرد و به دفاع از حقانیت علی، چنین فرمود:

نمی دانم مردم كدام خصلت علی را ناپسند داشتند، كه از او


دست كشیدند. به خدا سوگند، شمشیر تیز، گامهای استوار و سختگیریهای علی در اجرای احكام حق و عدل باعث این واقعه شد و مردم آن را دوست نمی داشتند. اما به خدا قسم آنها در این كار ضرر كردند. اگر علی به خلافت می رسید، مردم از حكومت او رنج و ستمی نمی دیدند. او آنان را به سرچشمه عدالت و دانش وارد می كرد و آنان را كاملاً سیراب می نمود.

بر این اساس رابطه ی فاطمه با علی تنها رابطه همسری و زناشویی نیست. بلكه رابطه ای است وسیع تر، عمیق تر و فراتر از آنچه كه دیگران در جامعه واجد آنند. رابطه ای است صمیمانه، در جنبه دفاع از رتبت و حیثیت انسانی شوهر كه حاصل آن حفظ منافع جامعه بشری است.